Windows 8, iPads en OS X

Door ExNomenDei op vrijdag 27 april 2012 17:00 - Reacties (20)
Categorie: -, Views: 6.516

http://pricop.info/wp-content/uploads/2012/02/windows-8-tile-screen.jpg

Zoals veel tweakers volg ik het nieuws rondom Windows 8 met grote interesse. Het meest populaire consumenten-en-bedrijven besturingssysteem krijgt de meest diepgaande veranderingen sinds Windows 95, en dat is een belangrijke verschijning voor de gehele industrie.

Tweakers zijn gewend om het nieuwste van het nieuwste gretig aan te pakken en er mee te gaan experimenteren. We kijken in het algemeen weinig terug naar het verleden en we letten in grote mate vooral op datgene wat nog moet komen. Er bestaat echter een veel grotere groep in onze samenleving die deze interesse niet deelt.

Voor deze groep is een computer een apparaat, niet een passie. En voor deze groep is het leren van nieuwe dingen niet interessant of uitdagend, maar irritant en kostbaar. Die mensen zijn niet slechter dan tweakers, ze hebben alleen een andere set interesses. Het is deze groep die straks niet of weinig over Windows 8 gaat horen, en, zoals ze al jaren doen, een nieuwe computer kopen omdat de oude niet meer geschikt is.

En ze komen dan van een koude kermis thuis. Alles is veranderd; de Start knop is weg, je begint steeds in een raar scherm waar allemaal dingen bewegen en als je de muis (per ongeluk) naar een hoek of zijkant beweegt krijg je ineens een paar rare schermpjes naar je gezicht gegooid, waarvan de bedoeling niet erg duidelijk is.

Waarom doet Microsoft zo raar?

http://www-bgr-com.vimg.net/wp-content/uploads/2012/03/Apple-new-ipad.jpg

In Januari 2010 kondigde Apple de eerste iPad aan. Het apparaat werd door fans gematigd tot enthousiast ontvangen, en het kreeg zeer veel snijdende opmerkingen van bedrijven en "industry analysts" die het product niet als een winnend concept zagen. Woorden als "Big iPod Touch", "MaxiPad", en "Giant Bezel" werden als argumenten tegen gebruikt.

Twee jaar later, (en op 31 December 2011 67 miljoen iPads) en het beeld van de industrie is veranderd. De iPad is de grootste zet tegen de Windows-computer die ooit is gemaakt, en Apple is niet langer de underdog die het voor jaren geweest is. Waar Google snel reageerde door Android zo'n jaar later voor tablets geschikt te maken, en een aantal partijen de concepten van Apple eveneens kopieerden (met weinig succes, buiten Amazon's Kindle Fire), was Microsoft tot voor kort stil.

http://www.logodesignlove.com/images/evolution/windows-8-logo.jpg

En toen kwam Windows 8, of in ieder geval, de details ervan. Microsoft laat hiermee zien dat ze wel weten wat voortgang is - het OS heeft een volledig nieuwe GUI ingebouwd die goed heeft gekeken naar Windows Phone 7, wat eveneens een reboot was van het gehele concept van Windows (in dat geval voor smartphones).

De nieuwe GUI is gemaakt voor Touch en daarna pas voor muizen geschikt gemaakt. Het heeft een eigen multitasking-interface die je een tweetal applicaties simultaan laat zien, waarbij er eentje zeer klein is, het heeft gestures om applicaties te sluiten, om een optiemenu te openen, en om terug te gaan naar het start-scherm, wat een regelrecht home-menu is geworden.

Maar waar Apple haar lijn tussen computer en tablet zeer duidelijk houdt, besloot Microsoft om Windows voor beide ongeveer gelijk te maken. Dat betekent dat deze nieuwe GUI niet uit gaat, of je nu met een muis op je dual-monitor systeem werkt of niet. Dat betekent dat je oude applicaties nog wel kunt draaien, maar dat deze allemaal gegroepeerd worden in een soortevan "Legacy" omgeving die eigenlijk gerust "Windows 7 Mode" genoemd mag worden.

http://us.123rf.com/400wm/400/400/bruno1998/bruno19981104/bruno1998110400020/9360545-concept-illustratie-van-een-verkeersteken-toont-een-vork-in-de-weg-met-een-vraagteken-wat-betekent-d.jpg

Aldus komt er een opsplitsing die niet geldt per apparaat, maar per applicatie. Er zal een versie van Firefox voor de "Metro"-omgeving komen (de nieuwe Windows 8 GUI) en een versie voor de oude omgeving komen. Er zullen Metro-versies van Chrome, van Office, van allerlei zaken gemaakt moeten worden als ze willen gebruikt worden in de nieuwe omgeving.

Dit betekent tevens dat iedere gebruiker van Windows 7, die een nieuwe computer koopt, een tweede user interface zal moeten leren. Niet een nieuwe, maar een tweede, want er is geen manier om binnen een paar jaar Metro alle zaken die Windows nu doet over te laten nemen.

En waar, bij de iPad, er volledig rekening gehouden wordt met touch, zal de "Legacy/Windows 7"-mode er niet volledig op voorbereid zijn. Noch vanuit het perspectief van de muis, noch vanuit het perspectief van touch, is er dus een oplossing die altijd helemaal goed werkt en overal goed werkt.

Dan is er nog een ander groot nieuwsfeit voor Windows: ARM-ondersteuning. Dit is waar Microsoft echt op oorlogspad gaat met de iPad, dus daar zal de legacy mode wel verwijderd zijn, toch? Nee, maar, gek genoeg kan je daar ook geen oude applicaties op draaien, want die werken niet op ARM-processoren.

Een vergelijking met roulette: Microsoft zet nu al haar chips in! Op Rood en op Zwart, ieder de helft. Het is wel een all-in, maar het is toch niet de soort all-in waar we op zitten te wachten.

Het laatste nieuws op het gebied van Windows 8 is dat de ARM/touchversie van Windows 8 niet los verkocht zal worden, maar uitsluitend pre-loaded zal worden op tablets. Waar deze versie, Windows RT genoemd, niet oude apps kan draaien (zoals hierboven genoemd), komt er ook een Intel-versie die dat wel kan. Maar dat is dan wel een tablet. Is het voor iedereen nog helder?

OS X draait op Macs. iOS draait op iPhones, iPod Touches, en iPads. Windows 8 draait straks op thuiscomputers, tablets die wel oude applicaties kunnen draaien, tablets die het niet kunnen (maar technisch heet het daar Windows RT!), en natuurlijk in de zakelijke omgeving, waar zaken als touch input en meerdere GUIs heel erg fijn ontvangen zullen worden.

Waarom heeft Microsoft niet gekozen voor Windows Slate (voor tablets), Windows Phone (voor smartphones) en Windows voor laptops en desktops? De nieuwe GUI in Windows 8 is goed voor touchscreens. De "gewone" Windows is wellicht niet mijn favoriete OS, maar het is geen slecht OS, en het heeft voor bijna geen gebruikers nut om de nieuwe GUI daarop te krijgen.

Ik denk dat het antwoord op die vraag duidelijk is: Microsoft heeft niet genoeg vertrouwen in haarzelf om de Windows RT-achtige versies los uit te brengen. Ze zijn bang (en ik denk onterecht) dat consumenten geen interesse hebben in een tablet met Windows, als ze dezelfde GUI niet al eerder hebben gezien op laptops. Ze hebben op deze manier frustraties met hun computers die opgelost kunnen worden met tablets.

Ik vermoed dat bij Windows 9 deze distinctie gemaakt wordt om beide markten overeind te houden, maar ik ben bang dat Microsoft nu juist klanten weg jaagt. Dit is de kans voor Linux-distributies en Google Chromebooks om op te staan en te zeggen hoe normaal en vertrouwd ze eigenlijk zijn. Dit is de kans voor Apple om producten te maken in de computer-afdeling die anders zijn om te zien, maar vertrouwd aanvoelen. Dit is de kans voor alles wat niet Windows is om een naam te krijgen.

Microsoft probeer Windows te veranderen. Ik denk dat het de markt is die verandert.

Volgende: 'OS X is alleen veilig door het lage aantal gebruikers' 04-'12 'OS X is alleen veilig door het lage aantal gebruikers'

Reacties


Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 27 april 2012 17:23

Ik denk dat ze de RT versie niet los uitbrengen omdat het geen enkele meerwaarde heeft. Het enige wat MS kan doen om de 2 echt te splitsen is ervoor zorgen dat je in Win8 op de desktop nog altijd een startknop kan terugzetten en dan kan de gebruiker zelf volledig kiezen of hij voor Metro, Desktop of de combinatie kiest. Op deze manier kan de gebruiker zijn ervaring doortrekken op de manier die hij zelf wenst.

MS probeerd te inoveren en het zal wennen zijn, maar als de concurentie nu ineens gaat opstaan en roepen hoe ze wel niet lijken op een ouder OS is dat ook niet direct positieve reclame imho.

En vergis je niet, dit is geen beslissing die snel op een stoffig kantoortje door enkele geeks is genomen. Bij MS word enorm veel research gedaan naar useability en worden concepten vooraf aan uitgebreide testpanels voorgelegd en word gezien hoe deze mensen reageren alsook achteraf wat ze er van vonden.

Door Tweakers user ExNomenDei, vrijdag 27 april 2012 17:36

Blokker_1999 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 17:23:
Ik denk dat ze de RT versie niet los uitbrengen omdat het geen enkele meerwaarde heeft. Het enige wat MS kan doen om de 2 echt te splitsen is ervoor zorgen dat je in Win8 op de desktop nog altijd een startknop kan terugzetten en dan kan de gebruiker zelf volledig kiezen of hij voor Metro, Desktop of de combinatie kiest. Op deze manier kan de gebruiker zijn ervaring doortrekken op de manier die hij zelf wenst.
Uiteraard kun je de RT-versie niet uitbrengen op de losse markt, want je zou 'm niet kunnen installeren.

Ik denk daarom dat Microsoft ervoor heeft gekozen om de RT versie te drukken door 'm vooral zo veel mogelijk te laten lijken op de gewone versie, door de gewone versie niet de mogelijkheid te geven om ouderwets te werken. Ik denk dat we het eens zijn dat dat geen slimme zet is.
MS probeerd te inoveren en het zal wennen zijn, maar als de concurentie nu ineens gaat opstaan en roepen hoe ze wel niet lijken op een ouder OS is dat ook niet direct positieve reclame imho.
Ik denk dat het voor de gemiddelde consument wel positieve reclame is. Voor ons tweakers is oud slecht, maar voor de gemiddelde consument is oud vertrouwd. Ik ben het nu al oneens met deze marketing, maar ik denk dat deze er wel komt.
En vergis je niet, dit is geen beslissing die snel op een stoffig kantoortje door enkele geeks is genomen. Bij MS word enorm veel research gedaan naar useability en worden concepten vooraf aan uitgebreide testpanels voorgelegd en word gezien hoe deze mensen reageren alsook achteraf wat ze er van vonden.
Microsoft heeft naar mijn mening helemaal geen goede research-afdeling. Windows Vista is naar mijn mening slecht ontvangen omdat er niet getest is op welke systemen het goed draait, niet waarop het technisch gezien werkt.

Overigens is het gebruik van testpanels en dergelijke geen garantie voor kwaliteit. Mensen weten niet wat ze willen.

http://www.ted.com/talks/...l_on_spaghetti_sauce.html

Ik zal het hier zwart-wit zetten: Er komt een ongelooflijke hoeveelheid commentaar en desinteresse in Windows 8, en het zal minder goed verkopen dan Windows 7. Ondanks dat het een goede verandering is waar Metro gezien (in mijn ogen) voorspel ik een flop.

Door Tweakers user Sgreehder, vrijdag 27 april 2012 18:09

Er valt wel iets te zeggen voor consistentie. Maar soms kun je overdrijven.

Ach, ze proberen het in elk geval. En laten we wel wezen; een goed ontworpen UI moet leren enigzins overbodig maken. Helaas kiezen ze de middenweg, alles proberen te integreren. Ik vermoed dat Windows 8 een heel vies smaakje gaat achterlaten voor Microsoft.

Door Tweakers user nero355, vrijdag 27 april 2012 18:34

Windows 8 wordt geweldig !! Let maar eens op straks hoeveel mensen ineens touch monitoren en tablets gaan aanschaffen die ze nog niet hadden !!

Iedereen die onder Windows 7 heeft ervaren hoe relax een touchscreen kan zijn binnen Windows moet toch wel mijn mening delen als ze eerlijk zijn :)
Met een Wacom Bamboo Touch is het ook fijn om ermee te werken trouwens.

* nero355 can't wait 8)

Door Tweakers user ExNomenDei, vrijdag 27 april 2012 18:50

nero355 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:34:
Windows 8 wordt geweldig !! Let maar eens op straks hoeveel mensen ineens touch monitoren en tablets gaan aanschaffen die ze nog niet hadden !!

Iedereen die onder Windows 7 heeft ervaren hoe relax een touchscreen kan zijn binnen Windows moet toch wel mijn mening delen als ze eerlijk zijn :)
Met een Wacom Bamboo Touch is het ook fijn om ermee te werken trouwens.

* nero355 can't wait 8)
Voordat ik reageerde heb ik even door je post-historie gelezen. Het klonk me namelijk zo overdreven dat ik dacht dat het sarcastisch was. Dat is niet een persoonlijke aanval, overigens, meer een wijs om wellicht iets meer te onderbouwen (en minder "als je eerlijk bent" bijvoorbeeld) en een iets relaxtere toon te gebruiken. Je mening is de jouwe, maar onderbouwing maakt het een stuk helderder. :D

Windows 7 op een touch screen heb ik in de winkel uitgeprobeerd. Het was onbruikbaar. Doordat grote touch screens infrarood zijn kon ik niet goed op het X-je in de rechterbovenhoek drukken, en je moet met je handen in een rare hoek zitten om iets aan te raken. Je armen worden moe bij lang gebruik omdat de hoek waaronder je werkt niet geschikt is voor... nou ja, voor mensen eigenlijk.

Een iPad leg je neer en werk je horizontaal mee, om maar een vergelijking te maken. Daarnaast is een iPad gebouwd rond het touch systeem, en werkt het nooit op pixel-niveau voor touches zoals bijvoorbeeld links in Windows 7-browsers dat doen. Niets van Windows 7 is gemaakt voor touch, het is ook geen toeval dat er bijna geen producten verkocht worden met Windows 7 en touchpanelen.

Windows 8 doet het voor touch screens veel, veel, veeeeeeeeeel beter dan Windows 7. Een user interface die er voor gemaakt is met touch screens gebruikt te worden, een GUI die echt toegespitst is op het gebruik met een tablet, dat zijn grote verbeteringen waar ik helemaal voor ben.

Het probleem is dat het in een Desktop/Laptop-besturingssysteem gebruikt wordt - dat is niet waar Touch geschikt voor is, volgens mij, daar is een touch-pad (da's toch wat anders) of een muis, plus een toetsenbord veel geschikter voor. Daarom denk ik dat het helemaal fout is dat Microsoft de lijn tussen Tablet en Laptop/Desktop laat vervagen, en daarom denk ik dat Windows 8 totaal niet gaat aan slaan.

De tijd zal het ons leren.
Sgreehder schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:09:
Er valt wel iets te zeggen voor consistentie. Maar soms kun je overdrijven.

Ach, ze proberen het in elk geval. En laten we wel wezen; een goed ontworpen UI moet leren enigzins overbodig maken. Helaas kiezen ze de middenweg, alles proberen te integreren. Ik vermoed dat Windows 8 een heel vies smaakje gaat achterlaten voor Microsoft.
Consistentie is er op het oppervlak wel, maar uiteindelijk niet. Applicaties die op 2 interfaces ge´nstalleerd moeten worden, een verouderde interface die niet eens legacy apps kan gebruiken (Windows RT), en zo verder.

Apple kiest ervoor om bijvoorbeeld features van het een naar de ander te porten - Airplay en Notification Centre gaan van iOS naar Mac OS X bijvoorbeeld, en touch gestures en toetsenbord-zaken zijn al overgezet (in OS X Lion kan je een accent op een letter krijgen door de letter ingedrukt te houden en een nummer te drukken, bijvoorbeeld), en applicaties worden heen en weer geport. Dat is een ander niveau van consistentie, maar wel eentje die naar mijn mening duidelijker is voor de consument.

Ik vind het jammer dat, met zo'n interessant OS, ik ook vrees voor Windows 8 en de toekomst van Microsoft. Ik hoop dat er alternatieven zoals Ubuntu komen die dezelfde mate van interesse uit de consument halen, niet dat Microsoft aan Windows 8 volledig haar positie kwijt raakt.

Door Tweakers user MicGlou, vrijdag 27 april 2012 19:08

Ik lees een hoop zorgen die werkelijk weinig van belang zijn... het 'aanleren' van een nieuwe GUI? Het is juist zo dat Metro veel eenvoudiger werkt en zeer laagdrempelig moet zijn, dat probleem moet nu juist zijn weggenomen en met Win8 zou men net zo makkelijk moeten kunnen omgaan als iOS... dat is ook de hele insteek geweest. Geef mijn oma een windows bak en ze kan niets, stop haar een iPad in de handen en binnen een half uur kan ze toch wat dingen... en dat is waar MS op uit is.
Microsoft probeer Windows te veranderen. Ik denk dat het de markt is die verandert.
Wat probeer je nou te zeggen? Werkelijk zeer vage opmerking en staat ook dwars op je lapje tekst daarvoor... je klaagt toch over de veranderingen en dat het klanten weg zou jagen? Maar je conclusie is dat de markt veranderd... en daar speelt MS juist op in. De klant wil toch juist iets anders?

Door Tweakers user ExNomenDei, vrijdag 27 april 2012 19:49

MicGlou schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 19:08:
Ik lees een hoop zorgen die werkelijk weinig van belang zijn... het 'aanleren' van een nieuwe GUI? Het is juist zo dat Metro veel eenvoudiger werkt en zeer laagdrempelig moet zijn, dat probleem moet nu juist zijn weggenomen en met Win8 zou men net zo makkelijk moeten kunnen omgaan als iOS... dat is ook de hele insteek geweest. Geef mijn oma een windows bak en ze kan niets, stop haar een iPad in de handen en binnen een half uur kan ze toch wat dingen... en dat is waar MS op uit is.
Voor grootmoeders en voor kinderen zal Windows 8 waarschijnlijk bedoeld zijn, dat ben ik met je eens. Windows 8 is gemaakt voor nieuwe markten op dezelfde manier waarop de iPad in 2010 voor nieuwe markten gemaakt was. Alleen probeert Windows 8 Windows 7 te vervangen, waar de iPad OS X niet probeerde te vervangen.

Microsoft geeft je geen keuze - als men over twee jaar een nieuwe computer kopen, zit er Windows 8 op. Als ze de startknop zoeken (en dat is alles behalve intu´tief) zullen ze die niet zomaar vinden. Als het gerefereerd werd als "Windows Slate", dan zou er niets aan de hand zijn - dan was het nieuw en interessant, maar Microsoft kiest ervoor om alle veranderingen naar een OS te brengen wat door mensen wordt gebruikt wat schrikt als er geen "Start" meer op de Start-knop staat.
Wat probeer je nou te zeggen? Werkelijk zeer vage opmerking en staat ook dwars op je lapje tekst daarvoor... je klaagt toch over de veranderingen en dat het klanten weg zou jagen? Maar je conclusie is dat de markt veranderd... en daar speelt MS juist op in. De klant wil toch juist iets anders?
Wat ik bedoel staat er eigenlijk voor: Microsoft reageert op Apple met een ander soort Windows dan we gewend zijn. Microsoft probeert daarmee mee te gaan met veranderingen, maar ik denk dat, omdat Microsoft deze manier gebruikt om haar nieuwe methode aan te prijzen, ze de markt enkel sneller laten veranderen - niet in de richting die ze willen, maar een richting waarbij Microsoft wellicht wel de grote verliezer kan worden.

Er zijn meerdere soorten klanten. Microsoft negeert dat, waar Apple er op in speelt.

Door Tweakers user edvanleeuwen, vrijdag 27 april 2012 23:06

In mijn optiek zijn er twee doelgroepen van het gebruik van tabletjes: diegenen die een dergelijk apparaat gebruiken om veel zaken te lezen/bekijken en diegenen die het gebruiken om te schrijven (als vervanging van een kladblok).

Het is verbluffend hoe vaak er gezegd wordt dat Windows geen goede (of zelfs geen enkele) ondersteuning voor het aanraken of pen ondersteunt. Voor vervanging van een kladblok is Windows 7 en 8 veel beter: het schrijven gaat soepel, het is mogelijk om in documenten zaken te arceren of opmerkingen erbij te schrijven.

Voor iPad- en Android-systemen is een groot voordeel dat het apparaat snel aangaat en snel reageert. Het bekijken van films, e-mail, agenda gaat heel goed. Schrijven is bijna onmogelijk; weliswaar bestaan er pennen voor de iPad, het is alsof je met een spons schrijft en het staat niet in verhouding tot pennen die bij Windows-systemen beschikbaar zijn.

Voorheen waren er alleen maar dure tabletten (Toshiba, HP), tegenwoordig zijn er ook goede goedkope Windows 7-varianten (Fujitsu). Daarop draait W8CP ook heel behoorlijk: het biedt e-mail en agenda ongeveer op de manier waarop dat op een iPad gebeurt, inclusief de langverwachte ondersteuning voor 'Direct Push' of 'Push Mail'.

De keuze is dus niet zo zeer of je nu van Apple of Microsoft houdt, maar wat je specifieke doel is. Als het om schrijven op een kladblok gaat (bijv. zoals dat kan in OneNote), dan ligt Microsoft nog mijlenver voor. Ben je meer ge´nteresseerd om snel zaken te bekijken en er eventueel wat bij te typen of wat keuzes te maken op een schermtoetsenbord, dan is een iPad of Android een goede keus.

Mijn stelling is dan ook dat je met een Windows-systeem een echt tablet hebt, in tegenstelling tot de aanraakschermen iPad en Android. Of zoals ik al eens gezegd heb: de Hettieten zouden niet blij geweest zijn als ze een bordje hadden gehad waarmee ze wel konden surfen, maar niet op konden schrijven.

Door Tweakers user ExNomenDei, vrijdag 27 april 2012 23:55

Voordat ik je quote, wil ik even zeggen dat dit een zeer interessante post was, dank!
edvanleeuwen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 23:06:
In mijn optiek zijn er twee doelgroepen van het gebruik van tabletjes: diegenen die een dergelijk apparaat gebruiken om veel zaken te lezen/bekijken en diegenen die het gebruiken om te schrijven (als vervanging van een kladblok).
Ik denk dat je hier ongelijk hebt: Deze groepen bestaan naar mijn mening helemaal niet. Ik denk dat er een veel grijzer gebied is dan dat (en dat mensen die veel browsen ook wel eens iets willen schrijven), maar je punt is duidelijk: De iPad is geen content-creation tool zoals het wel eens genoemd wordt. Laat ik eerst zeggen dat het scenario dat je hier beschrijft redelijk specifiek is, maar dat is niet erg.
Het is verbluffend hoe vaak er gezegd wordt dat Windows geen goede (of zelfs geen enkele) ondersteuning voor het aanraken of pen ondersteunt. Voor vervanging van een kladblok is Windows 7 en 8 veel beter: het schrijven gaat soepel, het is mogelijk om in documenten zaken te arceren of opmerkingen erbij te schrijven.
Dat komt omdat, buiten de inderdaad zeer goede OneNote, Windows 7 slecht is voor touch-input. Ik heb het dan over touch, niet over pen, maar ook met de pen wil je niet gebruikmaken van generieke OS-functies, denk ik zo (dit heb ik niet geprobeerd want ik ben hopeloos met een pen!), en qua touch is Windows 7 eveneens niet... nou ja, het werkt niet. Het is vreselijk vergeleken met een smartphone of een tablet.
Voor iPad- en Android-systemen is een groot voordeel dat het apparaat snel aangaat en snel reageert. Het bekijken van films, e-mail, agenda gaat heel goed. Schrijven is bijna onmogelijk; weliswaar bestaan er pennen voor de iPad, het is alsof je met een spons schrijft en het staat niet in verhouding tot pennen die bij Windows-systemen beschikbaar zijn.
Je hebt gelijk - goede pen-input is bij de iPad niet gepland. Er komt echter wel verbetering in, en de pennen voor Capacitive touch screens worden telkens beter. Zie: http://www.theverge.com/2...7/best-stylus-ipad-review bijvoorbeeld.

Dat zijn nog steeds geen pennen zoals voor apapraten met Wacom-stijl pennen (die overigens niet altijd Windows zijn, maar het welzeker kunnen zijn), maar dat soort schermen zullen er naar mijn verwachting ook niet komen voor de Windows RT-richting, of anders in ieder geval niet in de modellen die rechtstreeks met de iPad op prijs moeten gaan concurreren.
De keuze is dus niet zo zeer of je nu van Apple of Microsoft houdt, maar wat je specifieke doel is. Als het om schrijven op een kladblok gaat (bijv. zoals dat kan in OneNote), dan ligt Microsoft nog mijlenver voor. Ben je meer ge´nteresseerd om snel zaken te bekijken en er eventueel wat bij te typen of wat keuzes te maken op een schermtoetsenbord, dan is een iPad of Android een goede keus.
Om terug te komen op een eerder stuk: Ik denk dat men niet uitsluitend een van de twee (schrijven of lezen, consumeren of creŰren) als doelstelling heeft. Ik hoop het ook niet, want anders kan er wel eens de rare situatie ontstaan waarbij je op met het ene apparaat voor het andere content maakt, terwijl de twee elkaar qua hardware weinig ontlopen.
Mijn stelling is dan ook dat je met een Windows-systeem een echt tablet hebt, in tegenstelling tot de aanraakschermen iPad en Android. Of zoals ik al eens gezegd heb: de Hettieten zouden niet blij geweest zijn als ze een bordje hadden gehad waarmee ze wel konden surfen, maar niet op konden schrijven.
De definitie van tablet is eigenlijk een beetje verkeerd. Waar jij een tablet noemt, bedoel je een tekentablet. Waar ik er eentje noem, bedoel ik een tablet om generieke computertaken over te nemen. Daarin denk ik dat wij van mening verschillen.

Nogmaals, heel interessant stuk!

Door Tweakers user cryomind, zaterdag 28 april 2012 06:40

Microsoft en innovatie: een nogal grote tegenstelling: Nog steeds zitten er in Windows 7 delen code die al in Windows 95 werden gebruikt. Elke 2 jaar wordt de bestaande Windows-versie opgeleukt en als "nieuwe" versie op de markt gebracht. En de halve wereld laat het zich nog verkopen ook. En je zou geen computer kunnen kopen zonder dat er vooraf Windows op geinstalleerd is? Als ik naar een willekeurige pc-winkel loop, en daar een pc koop, wordt ik altijd gevraagd of ik er een bepaald OS op geinstalleerd wil hebben. Dat beantwoord ik altijd ontkennend, waarna ik de nieuwe pc met lege harddisk mee naar huis krijg. Windows 7 is mijn laatste Windows, binnenkort komt er een Mac.

Door Tweakers user FaberOne, zaterdag 28 april 2012 09:56

cryomind schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 06:40:
Microsoft en innovatie: een nogal grote tegenstelling: Nog steeds zitten er in Windows 7 delen code die al in Windows 95 werden gebruikt. Elke 2 jaar wordt de bestaande Windows-versie opgeleukt en als "nieuwe" versie op de markt gebracht. En de halve wereld laat het zich nog verkopen ook. En je zou geen computer kunnen kopen zonder dat er vooraf Windows op geinstalleerd is? Als ik naar een willekeurige pc-winkel loop, en daar een pc koop, wordt ik altijd gevraagd of ik er een bepaald OS op geinstalleerd wil hebben. Dat beantwoord ik altijd ontkennend, waarna ik de nieuwe pc met lege harddisk mee naar huis krijg. Windows 7 is mijn laatste Windows, binnenkort komt er een Mac.
Al die reacties die je geeft zjin anti MS, overigens wordt er niet elke 2 jaar de dingen opgeleukt. Ik gebruik xp toch echt heel anders dan 7 het is meer dan alleen een nieuwe UI. MS denkt echt wel na wat ze doen, zelfs vista is na service pack 2 oke.

Door Tweakers user densoN, zaterdag 28 april 2012 11:27

De "gewone" Windows is wellicht niet mijn favoriete OS, maar het is geen slecht OS, en het heeft voor bijna geen gebruikers nut om de nieuwe GUI daarop te krijgen.
Microsoft lijkt een visie te hebben waarin alle apparaten (tablets, laptops, desktops, phones) nagenoeg identiek zijn in look & feel. Ik denk daarom dat je naar het groter plaatje moet kijken. De oudere generatie die een computer kan bedienen kan nu ineens ook een tablet en smartphone met groter gemak bedienen.

Door Tweakers user Caelorum, zaterdag 28 april 2012 11:40

cryomind schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 06:40:
Microsoft en innovatie: een nogal grote tegenstelling: Nog steeds zitten er in Windows 7 delen code die al in Windows 95 werden gebruikt. [...]
Ja hallo, zoals er in de laatste OSX versie nog delen code van de eerste versie zitten. Zoals in de laatste Ubuntu nog delen code zitten die ook in de 2004 versie zitten (en eigenlijk nog uit de begintijd van linux komt en daarvoor). Zoals in de laatste android versie nog code zit die ooit voor linux in 1991 is geschreven!
Ga je nu ook zeggen dat de bedrijven achter OSX, Ubuntu, Android, etc allemaal niet innovatief zijn?

Door Tweakers user Blokker_1999, zaterdag 28 april 2012 15:29

cryomind schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 06:40:
Microsoft en innovatie: een nogal grote tegenstelling: Nog steeds zitten er in Windows 7 delen code die al in Windows 95 werden gebruikt. Elke 2 jaar wordt de bestaande Windows-versie opgeleukt en als "nieuwe" versie op de markt gebracht. En de halve wereld laat het zich nog verkopen ook. En je zou geen computer kunnen kopen zonder dat er vooraf Windows op geinstalleerd is? Als ik naar een willekeurige pc-winkel loop, en daar een pc koop, wordt ik altijd gevraagd of ik er een bepaald OS op geinstalleerd wil hebben. Dat beantwoord ik altijd ontkennend, waarna ik de nieuwe pc met lege harddisk mee naar huis krijg. Windows 7 is mijn laatste Windows, binnenkort komt er een Mac.
Je koopt een Mac omdat elke OS X versie van de grond word opgebouwd? Hoewel OS X op zich weinig code heeft overgenomen van OS 9 heeft ook OS X een eigenlijk veel oudere basis vanwege de herkomst van de Darwin kernel. In OS X zit ook oude code vanuit de jaren 90. If it aint broken, don't fix it. En ja, op die Mac staat ook vooraf een OS geinstalleerd, een Mac kan je in tegenstelling tot een PC zelfs niet kopen zonder OS.
Microsoft heeft naar mijn mening helemaal geen goede research-afdeling. Windows Vista is naar mijn mening slecht ontvangen omdat er niet getest is op welke systemen het goed draait, niet waarop het technisch gezien werkt.
Vista mag je helemaal niet betrekken bij de research afdeling. Reeds van in de jaren 90 is MS bezig met useability studies. Waarom heeft de start knop ooit zijn naam gekregen denk je? Dat was volgens de techneuten ontwikkelaars niet nodig, maar nadat men er het label start had opgezet merkte men dat mensen veel sneller de weg vonden in het OS. Waarom heeft in Office 2007/2010 de paste knop zo een prominente locatie? Omdat onderzoek heeft uitgewezen dat het de meest gebruikte knop is in Office. Hoewel de shortcuts ctrl+c,x,v ook heel bekend zijn word de paste knop meer aangeklikt dan de andere knoppen in de top 10 samengeteld. Naar dat soort cijfers gaan ze op zoek bij het ontwikkelen van een UI

Door Tweakers user ExNomenDei, zaterdag 28 april 2012 15:48

Blokker_1999 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 15:29:
Vista mag je helemaal niet betrekken bij de research afdeling. Reeds van in de jaren 90 is MS bezig met useability studies. Waarom heeft de start knop ooit zijn naam gekregen denk je? Dat was volgens de techneuten ontwikkelaars niet nodig, maar nadat men er het label start had opgezet merkte men dat mensen veel sneller de weg vonden in het OS. Waarom heeft in Office 2007/2010 de paste knop zo een prominente locatie? Omdat onderzoek heeft uitgewezen dat het de meest gebruikte knop is in Office. Hoewel de shortcuts ctrl+c,x,v ook heel bekend zijn word de paste knop meer aangeklikt dan de andere knoppen in de top 10 samengeteld. Naar dat soort cijfers gaan ze op zoek bij het ontwikkelen van een UI
Vista is toch een Microsoft-product wat door Microsoft onderzocht is, of is dat het niet omdat het zo slecht onderzocht was in termen van prestaties op oudere machines en zo voort? Usability is niet enkel de locatie van knoppen maar ook of iets geen slechte performance levert - iets waar Apple zich zeker bewust van is (niet dat het geen fouten maakt, zoals iOS 5.0-5.0.1 op een iPhone 3GS) en waar het veel tijd aan spendeert om goed te krijgen.

Daarnaast snap ik wel dat Microsoft in een bepaalde tijd best vooruitstrevend was qua toegankelijkheid voor leken, daar leek mij Windows XP volledig om te doen. Ik denk dan ook niet dat Windows 8 niet bruikbaar is voor mensen die nog nooit een computer hebben gebruikt, ik denk dat het de mensen zijn die hun computer maar weinig gebruiken die er veel moeite mee hebben. Mijn moeder zie ik niet zomaar Windows 8 oppakken.

Daarnaast is mijn punt zozeer niet dat Microsoft geen nieuwe GUI nodig heeft (dat hebben ze zeker), maar dat de nieuwe GUI dan wel los moet staan van de oude. De huidige methode is naar mijn mening verkeerd, waarbij ze proberen om nieuwe concepten op oude systemen toe te passen, wat niet goed werkt. Metro is met een muis geen pretje.

Het onderzoek van Microsoft heeft overigens dus opgeleverd dat het makkelijk is voor users om gestures te leren om alleen al te wisselen tussen applicaties? Als Apple gestures implementeert, zijn ze meestal gebaseerd op hoe je in het echt iets doet - door lijsten scrollen, iets groter of kleiner maken, etc - maar Microsoft heeft edge-gestures die niet duidelijk terugleiden naar een bekende taak. Dat kan ik me niet voorstellen als intu´tief, jij wel?

Wij tweakers zullen het zo oppakken. Mensen die nog nooit Windows hebben gebruikt ook, ondanks de kleine intu´viteitsproblemen. Ik maak me druk om de reguliere computergebruiker.
densoN schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:27:
Microsoft lijkt een visie te hebben waarin alle apparaten (tablets, laptops, desktops, phones) nagenoeg identiek zijn in look & feel. Ik denk daarom dat je naar het groter plaatje moet kijken. De oudere generatie die een computer kan bedienen kan nu ineens ook een tablet en smartphone met groter gemak bedienen.
Ik denk dat de verschillen tussen de Desktop-versie van Windows en smartphones daar nog te groot voor is, maar het zou kunnen dat dit Microsoft's strategie is. Dan vraag ik me echter af: Als ze niet al een smartphone begrijpen, hoe moeten mensen dan wel de nieuwe GUI-concepten van Metro leren?

Door Tweakers user mrc4nl, zaterdag 28 april 2012 21:10

het nieuwe start menu is natuurlijk wennen,
ik heb nu win8 al een tijdje draaien op mn laptop maar vind het start menu best handig,
je kan je programma's netjes ordenen en in je eigen volgorde zetten.

de metro apps gebruik ik eigenlijk niet, ik open hotmail gewoon in de browser.
en muziek gebruik ik itunes en WMP voor.

het enige wat ik mis is jumplist naar : deze computer,documenten,muziek etc.
daar gebruikte ik het startmenu veel voor, maar dat kan niet niet meer (gemakkelijk)

voor mijn gamepc zie ik het nut niet van win8, ik draai gewoon vista naar volle tevredenheid

Door Tweakers user nero355, zondag 29 april 2012 03:45

ExNomenDei schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:50:
Voordat ik reageerde heb ik even door je post-historie gelezen. Het klonk me namelijk zo overdreven dat ik dacht dat het sarcastisch was. Dat is niet een persoonlijke aanval, overigens, meer een wijs om wellicht iets meer te onderbouwen (en minder "als je eerlijk bent" bijvoorbeeld) en een iets relaxtere toon te gebruiken. Je mening is de jouwe, maar onderbouwing maakt het een stuk helderder. :D
Posts uit het verleden lezen ... WTF :')

FYI : Ik ben ten alle tijde relax aan het posten. Dat iemand een andere mening heeft kan best, maar sommige meningen zijn vaak een hoop gebler zonder te weten waar het over gaat of in dit geval ooit Windows 8 gebruikt te hebben... beetje jammer!

Dus... ik vind het geweldig, jij vindt het niks... het mag allemaal :)

Door Tweakers user ExNomenDei, zondag 29 april 2012 14:39

nero355 schreef op zondag 29 april 2012 @ 03:45:
[...]

Posts uit het verleden lezen ... WTF :')

FYI : Ik ben ten alle tijde relax aan het posten. Dat iemand een andere mening heeft kan best, maar sommige meningen zijn vaak een hoop gebler zonder te weten waar het over gaat of in dit geval ooit Windows 8 gebruikt te hebben... beetje jammer!

Dus... ik vind het geweldig, jij vindt het niks... het mag allemaal :)
Nou ja, het had nogal stom gestaan als ik jouw reactie als sarcastisch had gelezen, dus ik ging maar even spieken :P. Dat was ook mijn enige probleem met jouw reactie ;).

Door Tweakers user 614, maandag 30 april 2012 16:13

Ik vraag me af na het hele verhaal gelezen te hebben of je Řberhaupt Windows 8 op een PC/Laptop of tablet gebruikt hebt. Heb je daadwerkelijk Windows 8 op een tablet gebruikt en meerdere tijd op een PC/Laptop?

Om een voorschot te nemen:
Door de praktijk van de implementie van vele kantoor omgevingen bij klanten en het zien van de reacties van gebruikers, uitgebreide ervaring inmiddels op Laptop en PC's met de Windows 8 CP, zie ik alleen de altijd aanwezige vragen bij verandering van een omgeving. Niks zo dramatisch als dat je blog doet voor komen.

[Reactie gewijzigd op maandag 30 april 2012 16:13]


Door Tweakers user 614, maandag 7 mei 2012 20:54

Het is al even stil hier. Was ik zo overtuigend :)

Reageren is niet meer mogelijk